Ziemia Święta

Nasza grupa pielgrzymkowa nad Jordanem - klinij, aby powiększyć
Nasza grupa pielgrzymkowa nad Jordanem – klinij, aby powiększyć

PIELGRZYMKA DO ZIEMI ŚWIĘTEJ

W dniach 12- 19 lutego odbyła się pielgrzymka do Ziemi Świętej, której duchowym opiekunem był ks. Łukasz Nizio.
Wylatujemy samolotem z Warszawy i po trwającym ok. 3,5 h locie, lądujemy na lotnisku im. Dawida Ben Guriona w Tel-Awiwie. Podczas pielgrzymki nawiedziliśmy szereg miejsc, związanych z historią zbawienia oraz Osobą Jezusa.
W Betlejem, gdzie również mieliśmy większość noclegów, uczestniczyliśmy we Mszy św. odprawionej przez ks. Łukasza w Grocie Narodzenia. Nawiedziliśmy wznoszące się nad Grotą świątynię: prawosławną bazylikę Narodzenie Pańskiego oraz franciszkański kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Wstąpiliśmy do betlejemskiego domu Najświętszej Rodzimy – Grota Mleczna. W wiosce Bait Sahur, położonej niedaleko od Betlejem odwiedziliśmy Pole Pasterzy i grotę, w której nocowali pasterze, gdzie anioł objawił im fakt narodzenia Zbawiciela.
Dwa dni spędzaliśmy w Jordanii, gdzie zwiedzaliśmy wąwóz Siq ze słynnym kamiennym miastem Nabatejczyków – Petrą, miasto Madabę, a w nim, w kościele św. Jerzego mozaikową mapę Bliskiego Wschodu z VI w., a także wstąpiliśmy na górę Nebo, z której Mojżesz ujrzał Ziemię Obiecaną.
Kolejne miejsca to Jerycho, spojrzenie na Górę Kuszenia oraz odnowienie przyrzeczeń sakramentu chrztu nad Jordanem w Quasr al-Jahud.
Oczywiście nie zabrakło też czasu na kąpiel w słonych wodach Morza Martwego oraz okładów z leczniczego błota.
Pobyt w Jerozolimie rozpoczęliśmy od modlitwy i Mszy św. w Ein Karem, w kościele Nawiedzenia – miejsca spotkania matki św. Jana Chrzciciela – Elżbiety i Maryi – Matki Jezusa, gdy obie były w stanie błogosławionym. oraz kościele Narodzenia św. Jana Chrzciciela.
Będąc w Jerozolimie zwiedziliśmy bardzo ważne dla państwa Izrael miejsce – Instytut Yad Vashem, placówkę-muzeum poświeconą holocaustowi.
Szczególnym przeżyciem była odprawiona w pierwszy piątek Wielkiego Postu, ulicami Jerozolimy, nieomal w oryginalnej scenerii, Droga Krzyżowa, zakończona w Bazylice Groby Pańskiego. To tu mogliśmy dotknąć najświętszych miejsc chrześcijaństwa: Góry Kalwarii i Grobu Bożego. Jerozolima to także modlitwa przy Ścianie Płaczu oraz pobyt na Górze Oliwnej: Betfage – wieś, z której Jezus w Niedzielę Palmową uroczyście wjechał do Jerozolimy, a także kościoły: „Pater Noster”– tu Chrystus uczył uczniów Modlitwy Pańskiej i  „Dominus Flevit”, czyli Pan zapłakał. Współczesna świątynia w kształcie łzy, upamiętnia moment płaczu Chrystusa nad przepowiadaną zagładą Jerozolimy. Góra Oliwna to także miejsce agonii Chrystusa, jego cierpienia i modlitwy w ogrodzie Getsemani. Przy skale, nad która wzniesiona jest Bazylika Agonii, przy której modlił się przed męką nasz Pan, uczestniczymy w Mszy św.
Żegnamy Judeą i poprzez Samarię jedziemy na północ, do Galilei. Drogą, która prowadzi brzegiem Morza Śródziemnego, dojeżdżamy do Hajfy, nowoczesnego miasta portowego nad Morzem Śródziemnym. Nad Hajfą, na górze Karmel, mieści się Centrum Duchowości Karmelitańskiej Stella Maris – Gwiazda Morza.
Kolejnym przystankiem na naszym pielgrzymim szlaku był Nazaret. Nawiedzenie zaczynamy od kościoła św. Józefa. W podziemiach świątyni, gdzie trwają prace archeologiczne, miał mieścić się warsztat pracy opiekuna Jezusa. Prace wykopaliskowe tam prowadzone odsłaniają kolejna grotę, co jak się przypuszcza, było częścią mieszkalną Najświętszej Rodziny. Poczesne miejsce w Nazarecie zajmuje Bazylika Zwiastowania Pańskiego. Bazylika ma 2 poziomy: górny i dolny, gdzie znajduje się grota, w której mieszkała NMP, podczas zwiastowania. Mamy okazję, bo jest południe, odmówić w tym szczególnym miejscu modlitwę Anioł Pański.
Dalsza droga prowadzi do Kany Galilejskiej. W Sanktuarium Pierwszego Cudu Pana Jezusa, obecni na pielgrzymce małżonkowie, w obecności kapłana, odnowili przysięgę małżeńską.
I w końcu dojeżdżamy do Jeziora Galilejskiego.
Kafarnaum, miasto gdzie mieszkał i pracował św. Piotr. To tu Jezus powołał go, jego brata i innych rybaków na apostołów. W Kafarnaum Jezus często zatrzymywał się w domu Piotra, to miasto Jezusa. Możemy oglądać odkryte fundamenty domostw. Nad miejscem, gdzie mieszkał św. Piotr wzniesiony jest oszklony kościół. W Kafarnaum znajduje się jedna z najlepiej zachowanych w Izraelu synagog z IV w. (tzw. synagoga biała). Stoi ona na fundamentach tej synagogi, w której nauczał Chrystus.
W promieniu kilku km znajdują się, nawiedzone przez nas kościoły: rozmnożenia chleba i ryb, (Tabgha) i kościół prymatu św. Piotra nad brzegiem jeziora Galilejskiego. To tu po swoim zmartwychwstaniu, po raz trzeci ukazał się Jezus. Wewnątrz kościoła skała – Mensa Christi, na której Pan przygotował, wracającym z połowu ryb apostołom, posiłek. I wreszcie ośmioboczny kościół, na Górze Błogosławieństw, nawiązujący swym kształtem do Kazania na Górze i ośmiu błogosławieństw.
Podążamy do przystani, skąd łodzią wyruszamy w rejs po jeziorze Galilejskim.
Zapada zmrok, daleko na brzegu zapalają się światła. Gdzieś przesuwa się urwisty stok góry, na której Mojżesz wypasał owce swego teścia Jetry i gdzie ukazał mu się Jahwe w płonącym krzaku. I tu, wieczorem, na łodzi, na środku jeziora, uczestniczymy w niedzielnej Eucharystii sprawowanej przez ks. Łukasza. To wielkie przeżycie dla wielu z nas.
Dopływamy do Tyberiady na ostatni podczas tej pielgrzymki nocleg.
W ostatnim dniu naszej pielgrzymki przez zieloną – w Polsce taka zieleń jest dopiero w maju – Galileę jedziemy na lotnisko do Tel-Awiwu. Cało i szczęśliwie, po 3,5 godz. locie, lądujemy na lotnisku im. Fryderyka Szopena w Warszawie.

Szczegółowa relacja z pielgrzymki do Ziemi Świętej ukazała się w naszym parafialnym miesięczniku „Głos Świętojański”.  Zachęcamy do nabycia go.