Młodzi u Papieża Franciszka

Młodzi świętojańscy parafianie u Papieża Franciszka

Z początkiem drugiego tygodnia ferii (6 – 9 lutego) wybraliśmy się na 4 dni do Rzymu, żeby spotkać się z papieżem Franciszkiem i podziękować mu i Panu Bogu za Światowe Dni Młodzieży. Skąd wziął się ten pomysł? Na koniec ŚDM wszyscy wolontariusze mieli spotkanie z papieżem na Tauron Arenie. Z powodu problemów z wydostaniem się z Brzegów, większej części naszych wolontariuszy parafialnych niestety nie udało się dotrzeć na to wydarzenie. Widząc smutek i rozczarowanie na twarzach młodych ludzi, nasz ksiądz moderator Ryszard Gacek, postanowił, że skoro nie udało nam się spotkać z papieżem w Krakowie, to zrobi wszystko, żebyśmy odwiedzili go w Rzymie. Jak postanowił tak uczynił
36 osobową grupą udaliśmy się na pielgrzymkę do Wiecznego Miasta. Dla większości z nas był to pierwszy lot samolotem, pierwsza podróż za granicę u był bardzo napięty, całe dnie spędzaliśmy na zwiedzaniu, oglądaniu starożytnych miejsc, przepięknych bazylik i spacerowaniu uliczkami Rzymu. Zwiedziliśmy cztery bazyliki większe: bazylikę św. Piotra z grotami watykańskimi i grobem apostoła; bazylikę Santa Maria Maggiore z relikwiami żłóbka oraz obrazem Matki Bożej Salus Populi Romani, która jest symbolem ŚDM, a kopia tej ikony podróżuje po świecie i towarzyszy spotkaniom młodych. Zwiedziliśmy również bazylikę św. Jana na Lateranie i wspinaliśmy się na kolanach po Świętych Schodach, tak jak Chrystus wchodził po nich przed ukrzyżowaniem. Zobaczyliśmy także bazylikę św. Pawła za Murami z przepiękną kolumnadą, portretami wszystkich papieży i grobem św. Pawła.
Zobaczyliśmy także znane atrakcje Rzymu, jak Schody Hiszpańskie, Fontanna di Trevi, Piazza Navona z trzema fontannami i kościołem św. Agnieszki, Panteon, kościół Santa Maria Sopra Minerva oraz Chiesa Nouva ze szczątkami św. Filipa Neri, który jest patronem świetlicy dla dzieci działającej przy naszej parafii. Niestety nie udało nam się zobaczyć wnętrza barokowego kościoła Il Gesu oraz bazyliki św. Marka ze względu na sjestę i zamknięte kościoły.
Zwiedzanie Rzymu nie mogło się obejść bez zobaczenia jego starożytnej części. Zaczęliśmy od podziwiania ogromu Ołtarza Ojczyzny oraz wejścia po stromych schodach na wzgórze Kapitol, na którym znajduje się do kościół Santa Maria d’Araocoeli oraz muzea i siedziba władz rzymskich. Stąd rozpościera się przepiękny widok na całe Forum Romanum. Przy pomocy przygotowanego na ten wyjazd małego przewodniczka, mogliśmy przyjrzeć się starożytnym budowlom i ich pozostałościom i przeczytać, co znajdowało się w danym miejscu. Niestety Forum Romanum i Koloseum oglądaliśmy tylko z zewnątrz, jednak była to bardzo dobra zachęta do powrotu do tego przepięknego miasta, które nie da się zwiedzić w całości tylko w 3 dni. Ciekawostką tego wyjazdu była wizyta w Domu Macierzystym Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu, do którego zabrała nas s. Maria Magdalena, nasza nazaretanka. To w tym domu, bł. Franciszka Siedliska, zaczęła kształtować zgromadzenia i tu odeszła do Domu Ojca.
We środę odbyła się najważniejsza część naszej pielgrzymki, audiencja generalna u papieża Franciszka. Choć siedzieliśmy daleko od niego na tej ogromnej auli, to sercem czuliśmy, że jesteśmy blisko. Na audiencję ubraliśmy się wszyscy w niebieskie koszulki wolontariusza, w których posługiwaliśmy podczas ŚDM. Drugim ważnym elementem wyjazdu było spotkanie ze św. Janem Pawłem II. To przy jego grobie, tuż przed powrotem do kraju, przeżywaliśmy Eucharystię w języku polskim, którą celebrował nowy metropolita krakowski bp. Marek Jędraszewski, a koncelebrowało ok. 100 polskich kapłanów. We Mszy uczestniczyła ogromna ilość Polaków, przebywająca wtedy w Rzymie. Na Mszy św. przedstawialiśmy dobremu Bogu intencje, z którymi każdy przyjechał na tę pielgrzymkę, a także naszą wspólną – dziękczynną za Światowe Dni Młodzieży.
Przeżyć i emocji było wiele i to wszystko zostanie w naszych sercach. Wszystkim tym, którzy przyczynili się do naszego wyjazdu z serca dziękujemy, szczególnie ks. Proboszczowi oraz ks. Ryszardowi.