I festiwal muzyki organowej

I FESTIWAL POLSKIEJ MUZYKI ORGANOWEJ im. MARIANA SAWY

Przez kolejne sobotnie wieczory września, świątynia nasza rozbrzmiewała muzyka organową. Organizatorem koncertów było Towarzystwo im. Mariana Sawy, a zrealizowane zostały w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za kontuarem naszych organów zasiadał znakomity koncertmistrz Kamil Mika.
Pierwszy recital miał miejsce 7 września. Jego tytuł brzmiał: „Muzyka dawnych mistrzów”. Wykonane zostały utwory Jana z Lublina, Adama z Wągrowca, Piotra Żelichowskiego, Kana Podbielskiego i Mariana Sawy.
Drugi recital miał miejsce 14 września. Tytuł tego koncertu brzmiał „Wielcy kompozytorzy”. Wykonane zostały utwory takich kompozytorów jak: Wojciech Kilar, Grażyna Bacewicz, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski i Marian Sawa.
Kolejny, trzeci już recital odbył się 21 września – „Chorały gregoriańskie”. Wykonane zostały utwory Mariana Sawy: „Fresk gregoriański” – 1995 r., „Witraże” – 1980 r., „Fresk na flet i organy”. Podczas wykonywania tego utworu, organom towarzyszył flet poprzeczny, na którym gościnnie grała Katarzyna Kucia. Kolejnymi utworami było „Preludium Maryjne” – 1982r. Juliusza Łaciaka oraz „Attende Domine” – 2019 r., młodej kompozytorki z Łotwy Renāte Stivriņa. Było to prawykonanie tego utworu.
W sobotę 5 października – koncert został przeniesiony z 28 września z powodu choroby artysty – odbył się czwarty – ostatni koncert organowy w ramach I Festiwalu Polskiej Muzyki Organowej. Po muzyce dawnych mistrzów, muzyce wielkich mistrzów, chorale gregoriańskim przyszedł czas na muzykę epoki romantyzmu. Kamil Mika po mistrzowsku wykonał utwory kompozycji: Władysława Żeleńskiego (1837-1921) – Preludium e-moll op. 38 nr 20; Preludium na temat „Kto się w opiekę” op. 38 nr 23; Preludium na temat „Święty Boże” op. 38; Mieczysława Surzyńskiego (1866-1924) – Improwizacje na temat pieśni „Święty Boże” op. 38; Chante triste op. 36 Capriccio fis-moll op. 36; Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946) – Regina Angelorum oraz patrona Festiwalu Mariana Sawy (1937-2005) – Fantazję Jutrznia (1985).
Po koncercie zgromadzeni podziękowali artyście za duchową ucztę gromkimi brawami, a wyrazy wdzięczności Kamilowi Mice za zorganizowanie w świętojańskiej parafii I Festiwalu Polskiej Muzyki Organowej i wykonanie czterech koncertów wyraził ks. proboszcz Jerzy Serwin.
Miejmy nadzieję, że następne koncerty wykonywane na naszych, wspaniale brzmiących organach, zaliczanych przez fachowców do jednych z najlepszych w Krakowie, będą gromadzić coraz większą ilość słuchaczy. Naprawdę warto posłuchać kojącej duszę muzyki organowej. A przecież organy są królem instrumentów muzycznych. To największy instrument, którego nie można porównać z żadnym innym, jaki został wymyślony. W wielu aspektach (głośność, brzmienie, barwa) przewyższają orkiestrę symfoniczną, chociaż gra na nich tylko jeden człowiek. Zatem zapraszamy świętojańskich parafian (i nie tylko) na następne koncerty organowe.

*****

KAMIL MIKA
Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie, którą w 2009 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował grę na organach oraz teorię muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2014 roku obronił swój dyplom magisterski w klasie organów prof. Andrzeja Białki z najwyższą notą. W ramach stypendium Erasmus studiował w Hochschule fűr Musik w Moguncji pod kierunkiem prof. Gerharda Gnanna.
Jest laureatem kilku konkursów, m.in. I nagrody Primo Premio Assoluto na X Międzynarodowym Konkursie Organowym w Castellana Grotte we Włoszech (2011) oraz III nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Per Artem ad Astra w Krasnobrodzie (2007). Brał udział w licznych warsztatach interpretacji muzyki organowej i fortepianowej, w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, Francja, Luksemburg, USA), prowadzonych przez takich profesorów, jak: Olivier Latry, Daniel Roth, Guy Bovet, Harald Vogel, Lorenzo Ghielmi, Pieter van Dijk, Jana Parker-Smith czy Paul Jacobs.
Występował jako solista i kameralista na festiwalach muzycznych w Polsce, a także w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Anglii, Szkocji, Walii, Norwegii, we Włoszech, na Węgrzech, Ukrainie i Litwie. Koncerty odbyły się m.in. w takich miejscach jak: Katedra św. Pawła w Londynie, Katedra św. Idziego w Edynburgu, Pałac Królewski w Madrycie, Katedra w Barcelonie, Katedra w Salamance, Katedra Arktyczna Tromso, Sala Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie, Filharmonia w Użhorodzie, Kościół św. Piotra w Wiedniu, Katedra w Sheffield, Katedra w Bradford, Katedra w Aberdeen, Katedra w Cagliari. W 2017 roku wspólnie z Orkiestrą Filharmonii Zakarpackiej i dyrygentem Victorią Savlyavchyk-Tsanko wykonał Koncert na organy i orkiestrę g-moll Mieczysława Surzyńskiego. Brał udział w nagraniach projektu CD – Spanische Barockorgel an der Hochschule für Musik Mainz dla Uniwersytetu Gutenberga w Moguncji, na nowo zbudowanych hiszpańskich organach Joaquina Loisa Cabello z Kastylii. Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Stypendia twórcze 2019.
MARIAN SAWA (1937-2005)
Polski kompozytor, organista, improwizator, muzykolog i pedagog. Urodzony 12 stycznia 1937 r. w Krasnymstawie, zmarł 27 kwietnia 2005 w Warszawie. Wyższe studia muzyczne odbył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie w klasie organów Feliksa Rączkowskiego i w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego. Jako pedagog pracował w warszawskim szkolnictwie muzycznym szczebla średniego i wyższego: w Zespole Państwowych Szkól Muzycznych im. J. Elsnera, Zespole Państwowych Szkól Muzycznych im. K. Szymanowskiego, Akademii Muzycznej im. F. Chopina oraz w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Był laureatem licznych nagród kompozytorskich, m.in. I Nagrody na Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP za utwór Assemblage na orkiestrę, oraz nagród i wyróżnień o charakterze państwowym (nagrody Ministra Kultury i Sztuki oraz Ministra Edukacji Narodowej). Niezwykle bogata twórczość kompozytorska Mariana Sawy obejmuje przede wszystkim utwory organowe i chóralne (łącznie ponad 1000 utworów). Wiele jego dzieł wyrasta z inspiracji religijnej i często nawiązuje do chorału gregoriańskiego, polskich pieśni kościelnych oraz polskiego folkloru. Utwory Mariana Sawy zostały zarejestrowane na ponad 40 płytach CD, m.in. przez Wydawnictwa Acte Préalable i Musica Sacra Edition.

Komentarze są wyłączone.